Ofis: 0(212) 550 90 44            Mobil: 0(530) 222 91 44-45

Marka Stratejisi: Güçlü Bir Şirket Markası İçin Gerekli Olan 7 Temel Gereksinim

Marka Stratejisi: Güçlü Bir Şirket Markası İçin Gerekli Olan 7 Temel Gereksinim

Diyelim ki farkına varması zor olan ancak markanızın-tabiri caiz ise- darma dağınık bir durumda olduğunu kabullendiniz. Ya da daha kötüsü belirli bir markanız var ancak bu marka sizin kimliğinizle ve yansıtmak istediklerinizle ters düşmekte. Marka stratejisi ile çözüm basit!

Paniklemeyin.

Logonuz için yeşilin hangi tonunu kullanacağınıza veya insanlarla twitter üzerinden nasıl bir ton ile iletişime geçeceğinize karar vermeden önce durup büyük resme bakmayı deneyin.

Buradan daha fazla marka stratejisini indirebilirsiniz.

Marka Stratejisi nedir?

Tanım olarak, marka stratejisi belirli amaçlara ulaşabilmek için başarılı bir marka geliştirmek adına yapılan uzun vadeli planlardır. Ilk önce marka stratejisi ile ilgili en büyük yanlış anlaşılmalardan birini giderelim: Markanız sizin ürününüz, web siteniz, logonuz veya isminiz değildir. Aslına bakarsanız marka bunlardan çok daha fazlası demektir, marka demek soyut olan veya manevi değere sahip şeyler demektir. Ancak esasen bu bastırılması zor olan duygu etkin gücü ve bayağı olanı birbirinden ayıran unsurdur.

Dolayısıyla biz sizin bu çoğu ticaret adamının bilimden çok sanat olarak gördüğü olguyu dizginleyebilmeniz için kapsayıcı bir marka stratejisinin yedi temel unsurunu vermekteyiz.

Kapsayıcı bir marka stratejisinin 7 temel unsuru

 1-) Amaç

‘Her markanın bir vaadi vardır, ancak müşterinin güveninin düşük ve fakat bütçe meselesinin önem arz ettiği pazarda bir markayı diğerlerinden ayıran temel unsur belirli bir amaca sahip olmasıdır.’ Diye olayı özetliyor Allen Ademnson, Kuzey Amerika bölgesinin en önde gelen danışma ve tasarım şirketlerinden biri olan Landor Associates’in genel müdürü.

İşinizin vaat etiklerini anlamaya çalışırken bilmeniz gereken en önemli şeylerden biri de her sabah işe kalkıp gitme nedeninizin büyük önem taşıyor olmasıdır. Başka bir deyişle amacınız daha net olduğundan sizi diğerlerinden farklı kılmaktadır.

 

İşinizin amacını nasıl tanımlayabilirsiniz? Business Strategy Insider’a göre amaç iki farklı şekilde yorumlanabilir:

  • Fonksyonel- Bu konsept başarının anlık ve ticari mantığa dayalı değerlendirilmesine dayanır. Yanı işin amacı para kazanmaktır.
  • Kasıtlı- Bu konsept başarıyı para kazanmak ve aynı zamanda dünyaya katkı sağlamak olarak değerlendirir.

 

Para kazanmak her marka için önemli olmakla birlikte, kazançtan öte amaçlar güden mesela IKEA gibi şirketlere gıpta ile bakmaktayız.

 

Bizim vizyonumuz ve ticaret görüşümüz

Bizim IKEA’daki  amacımız herkes için daha güzel bir gündelik yaşam sağlamaktır. Ticari görüşümüz de bu vizyonu çok sayıda iyi tasarlanmış, kullanışlı mobilyalar üreterek ve pek çok insanın karşılayabileceği fiyatlara satarak desteklemektedir.

IKEA’nın vizyonu sadece mobilya satmakla değil, daha iyi bir gündelik yaşam yaratmak. Bu durum da müşteriler için oldukça çekici olmakta çünkü satış yapmaktan ziyade kalite sağlamak ön planda tutulmakta.

İşinizin amacını tanımlarken şunu daima aklınızda tutun. Esas amaç para kazanmak olsa dahi bunu ön plana çıkarmak sizi başkalarından farklı kılmaz.

Bizim tavsiyemiz biraz daha derinlemesine araştırma yapın.

 

2-)  Tutarlılık

Tutarlı olabilmenin yolu markanızla ilgisi olmayan şeyler hakkında konuşmamaktan geçer. Şirketinizin Facebook Sayfasına Yeni bir fotoğraf eklediniz. Şirket için bu fotoğrafın anlamı ne? Vermek istediğiniz mesajla bir alakası var mı yoksa sadece komik olduğu için paylaşılmış bir fotoğraf mı ki bu durumda açıkçası sadece müşterilerin kafasını karıştırmakta.

Markanız için sağlam bir zemin yaratmak istiyorsanız, verdiğiniz mesajların uyum içerisinde olmasına dikkat etmelisiniz. Sonuç olarak tutarlılık markanızın tanınırlığını artıracak ve müşterilerin markanıza olan sadakatini sağlamlaştıracaktır.

Tutarlılığın iyi bir örneğini görmek adına Coca Cola’ya bakalım. Tutarlı olma konusundaki titizliklerinden dolayı pazarlama stratejilerindeki her unsur bir ahenk içerisinde olmaktadır. Bu durum da onların dünyanın en çok tanınan markalarından biri yapmıştır.

Sosyal medya sitelerindeki yüzey bile bu tutarlılığı göz önüne sermektedir.

Müşterilerinizin birbirinden bağımsız parçaları bir araya getirmeye çalışma riskinden sakınmak için kendinize bir stil rehberi yaratın. Bir stil rehberi müşteri ile iletişimde kullanacağınız ses tonundan tutun da kullanacağınız renkler ve ürünlerinizin pozisyonlarına kadar pek çok alanı kapsamaktadır.

Bu olgulara gereken zamanı ayırmanızla markanız bir bütün olarak gelişecektir. Stil rehberleri hakkında daha fazla bilgi için meslektaşım Austin Knight tarafından Apple,Google, Starbucks gibi büyük şirketlerin web tasarım stilleri üzerine  yazılmış olan bu makalesini okuyabilirsiniz.

3-) Duygusallık

Müşteriler her zaman mantıklı davranmazlar.

Aksi halde bir müşterinin daha ucuz fakat aynı özelliklere sahip bir motosiklet almak yerine binlerce dolar daha fazla para ödeyip Harley almasını nasıl açıklardık. Muhakkak oralarda bir yerde ‘Harley almalısın’ diye fısıldayan bir hissiyat sesi vardır.

Peki ama neden?

Harley Davidson markaları etrafında bir topluluk yaratmak suretiyle duygusallık stratejisini kullanmaktadır. Onlar HOG-Harley sahipleri- grubunu kurarak müşterileri ve markaları arasında bir bağ kurmuşlarıdır.

Müşterilerine sadece bir motosiklet sürçüşünden öte büyük bir grubun parçası olma hissiyatını yaşatan Harley Davidson, motosiklet deyinde akla gelen ilk markalardan biri olma konuma erişmiş bulunmaktadır.

Neden? insanlar ilişki kurmak gibi doğuştan gelen bir hissiyata sahiptirler. Psikologlar Roy Baumeister ve Mark Leary bu ihtiyacı kendilerinin ‘’aidiyet hipotezinde ‘’ şu şekilde izah etmektedirler: ‘’İnsanların başkalarına yakın olma gibi temel bir psikolojik ihtiyacı vardır, ve bundan doğan koruyucu, kollayıcı bağlar insan davranışının en önemli unsurlarından biridir’’.

Ayrıca, aidiyet- sevilmeye, ilgi gösterilmeye ve bir grubun parçası olma ihtiyacı, Maslow’un insan ihtiyaçlarını kategorize eden hiyerarşisi içerisinde tam ortada yer almaktadır.

Kısadan Hisse. Müşterilerinizle daha derin ve duygusal bir bağ kurmanın yolunu bulun. Onlara huzur veriyor musunuz? Onları bir ailenin parçasıymışçasına hissettiriyor musunuz? Hayatı daha kolay hale getiriyor musunuz? Bu tür duygusal tetikleyiciler kullanarak ilişkilerinizi güçlendirin.

4-) Esneklik

Hızla değişen dünyada, şirketeler ayakta kalabilmek için esnek olmak zorundadırlar. Ayrıca esnek olmak kampanyalarında onlara bir çeşit yaratıcı olma özgürlüğü sağlamaktadır.

Şöyle düşünüyor olabilirsiniz ‘Dur bir dakika nasıl hem tutarlı hem esnek olabilirim?

Güzel soru. Tutarlılık markanız için bir standart belirlerken, esneklik sizi rakiplerinizden farklı kılacak değişiklikleri yapmanızı sağlar.

Başka bir deyişle, ‘ efektif farkındalık programları tanınabilir olmaya yetecek kadar tutarlılık ve olayları taze ve insancıl tutacak kadar değişime ihtiyaç duyar’. Diye olayı özetlemektedir Peopledesing’in patronu Kevin Budelmann.

Böylesi bir stratejik dengenin en iyi sergilendiği örneklerden biri de Old Spice’dir. Günümüzde  Old Spice dünyanın en başarılı ticaret kurumlarından biridir. Ancak, son zamanlara kadar Old Spice kullanmak dünyanın her yerindeki babalar için sözü edilmeyen bir gereksinim idi. Bugün ise Old Spice her yaştan erkekler için oldukça popüler bir marka haline gelmiştir.

Başarılarının Sırrı? Esneklik

Pazarda yerlerini sağlamlaştırmak için bir hamle yapma gereksiniminin farkında olan Old Spice, yeni kitlelere hitap etmek üzere Wieden+Kennedy ile ortaklık kurmuştur.

Yeni reklamlar, yenir bir web sitesi, yeni ambalajlar ve yeni isimler sayesinde Old Spice, hâlihazırda güçlü ve tanınmış olan marka ismini güçlendirerek yeni ve daha genç bir kitleye hitap etmeye başlamıştır.

O nedenle eğer eski taktikleriniz artık işe yaramıyorsa değişiklik yapmaktan korkmayın. Geçmişte işe yaradı diye halen işe yarıyor ve yarayacak anlamına gelmiyor.

Takipçilerinize yeni ve taze fırsatlar sunun. Markanızın yapabileceği herhangi bir ezber bozan ortaklık durumu var mı? Ürününüzle ilgili gün yüzü görmemiş özellikler var mı? Tüm bunları yeni müşteriler edinmek ve eskilere sizi neden sevdiklerini hatırlatmak için kullanın.

5-) Çalışan Katılımı

Daha önce de sözünü ettiğimiz üzere markanızın tanınır hale gelmesi için tutarlılık oldukça  büyük bir önem arz etmektedir. Bir stil rehberi size kohezif bir dijital deneyim sağlarken diğer taraftan işçilerinizin müşteriler ile iletişime geçme ve markanızı temsil etme konusunda usta olmaları da eşit derecede öneme sahip olmaktadır.

Eğer markanız Twitter’da eğlenceli ve dopdolu ise, o zaman müşterinin huysuz, monoton bir temsilci ile görüşmesi mantıksız olur, değil mi?

Bu  tarz uygunsuz deneyimlerden kaçınmak için Zappos’un yaklaşımını dikkate almakta fayda var.

Eğer Zappos’u temsil eden bir çalışan ile konuştuysanız o zaman neyi kast ettiğimi biliyorsunuz demektir.

Zappos yanlızca kendi markalarının değil tüm markaların dijital ve bireysel iletişimde tutarlı olabilmesi hususuna o kadar bağlı ki Zappos Anlayışı adlı bütün bir departmanı bu işe seferber etmiş bulunmaktadır.

Bütün Zappos çalışanlarını kendi çekirdek değerlerine sadık kılarak ve diğer şirketlere de aynı yaklaşımı uygulamaları için yardımda bulunarak, Zappos müşteri hizmetleri konusunda sağlam, güvenilir, ve yardımsever bir ün sahibi olmuştur.

6-)  Sadakat

Eğer halihazırda şirketinizi ve markanızı seven insanlar varsa, öylece durmayın. Marka Stratejisi temellerinden olan müşteri sadakati hayati öneme sahiptir. Müşterilerinizi bol bol ödüllendirin.

Söz konusu müşteriler markanız hakkında yazılar yazarak, sizi arkadaşlarına tavsiye ederek, markanız adına bir nevi elçilik rolü üstlenmektedirler. Bu insanlarda erkenden sadakat tohumlara ekmek  daha fazla müşteriniz ve dolayısıyla daha fazla kazancınızın olmasıyla sonuçlanacaktır.

Kimi zaman tek yapılması gereken teşekkür etmektir. Kimi zaman ise bunda daha öte gidilmelidir. Onlara kişisel mektuplar yazın. Onlara özel promosyonlar yollayın. Onlardan değerlendirme yazmalarını isteyin, onlara web sitenizde yer verin (marka stratejisi için Veya Yukarıdakilerin Hepsini Yapın).

HubSpot olarak biz 15.000 müşteri sayısına ulaştığımızda, büyük bir şekilde teşekkür etme isteğiyle, dördüncü kattan 15,000 portakal renginde ping pong topu atıp büyük metalik balonlarla teşekkürler yazısı yazdık.

Kimileri için sıra dışı görünse de bizi tanıyanlar için yaptığımız bu jest oldukça mantıklı idi.

Sadakat marka stratejisinin çok kritik bir parçasıdır. Günün sonunda mevcut müşterilerinizle pozitif ilişkilerinizin altını çizerek potansiyel müşterilerinize sizle çalışmaya karar vermeleri durumunda ne kazanacaklarını göstermiş olacaksınız.

7-) Rekabetçi Farkındalılık

Rekabeti stratejinizi geliştirmek ve genel olarak markanıza değer katmak için bir fırsat olarak kullanın. Siz aynı işi yapmaktasınız ve hedef kitleniz de yine aynı olmakta? O halde onların ne yaptıklarına bakın.

Rakipkerinizi taktiği başarı sağlıyor mu? Veya başarısızlık mı getiriyor? Markanızın duruşunu onların tecrübelerine dayanarak şekillendirin.

Rakiplerden feyz alarak markanızı geliştirmenin en iyi örneklerinden biri Pizza Hut dır:

Bir pizza sever yukardaki soruyu twitter takipçilerine sorduğunda Pizza Hut fırsatı kaçırmayıp Dominos’a fırsat tanımadan hemen eğlenceli bir cevap vermekteydi.

Eğer ki Dominos rakiplerini takip ediyorsa gelecek sefer daha hızla olmaları gerektiğini de artık biliyordur.HubSpot müşterileri için rakiplerinin sosyal mesajlarını takip etmek Social Monitoring App. Sayesinde oldukça kolay olmaktadır.Rakiplerinizin stratejilerini takip etmek sizin için önem arz etmekle birlikte, başlarının yaptığınız her hareketi takip etmelerine müsaade etmeyiniz. Ön önemlisi etkili pazarlama ve inovasyonlarla daima önde olun.

Tabiki de siz de diğerleri gibi benzer bir ürün veya hizmet satmaktasınız, ancak siz markanız eşsiz olduğu için pazardasınız. Rakiplerinizin yaptığı her hamleyi yapmak sizi farklı kılan özelliklere zarar verecektir.

Bir marka stratejisi inşa ederken başka hangi bileşenlere odaklanırsınız? Aşağıdaki yorum kısmında bizimle paylaşın.

Share this post



Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.